Sjanger: kortfilm

ELVA FOR ALLE

PRODUKSJON

En Paradise Hotel deltager gjenforenes med en gammel kompis når de padler kajakk på vei ned en elv i Telemark. Manndomsprøven starter når kompisen forteller at han har startet å date eksen hans og begynt å henge med datteren.

Begrunnelse: Et drivende godt manus gjorde utslaget – dette blir en rasende tragikomisk og sår beretning om to venner som muligens har vokst veldig fra hverandere – samtidig som de later som ingenting. Det er alt som ikke sies og det man nærmest ikke ser, som skaper dramatikken i fortellingen. Jonas Grimeland er en prisbelønnet filmskaper – og denne lille maktkampen av en kortfilm virker svært lovende.

SNARVEI 1

UTVIKLING

På meldinger kan Vida (13) si det hun vil. I et gammelt vedskjul på tomta opplever hun en form for teleportering – en snarvei inn til de hun chatter med – og det kompliserer ting.

Vida blir sliten av snarveiene til Rines reaksjoner. Det går opp for henne hvorfor Sven prøvde å stenge teknologien ute. Til slutt tar Vida mot til seg og går bort til Rine i skolegården. Det er vanskelig etter alt det vonde de har skrevet til hverandre, men klarer de å legge det bak seg?

Begrunnelse: En fin og relevant historie for en ung målgruppe som fortjener gode filmer de føler angår dem. Manustilskudd.

Mojunjálmmiid / SMILY

Filmen har et utgangspunkt i samiske sagn om kampen mellom mennesket og det onde, satt i et postapokalyptisk univers. I filmen følger vi Smiley, en av de som overlever av å lete etter og modifisere ting fra den gamle verdenen, og hennes motstykke – den dopavhengige plyndreren Stallo/Jensen. Kampen som utspilles mellom de to gjenspeiles hovedsakelig gjennom et psykologisk spill, samtidig som de reiser gjennom en gjengrodd og mørk verden.

Begrunnelse: Et meget godt manus, som på et medrivende vis klarer å overbevise om at dette kan bli en original kortfilm med et unikt univers og originale karakterer. Særlig skildres den kvinnelige hovedkarakteren på en fascinerende måte, med mye styrke og et intenst indre driv.

ALBATROSS

På vei til minnestunden etter farens begravelse, møtes brødrene Jens og Olav på en golfbane for en et endelig oppgjør om deres vidt forskjellige barndom og hvem faren egentlig var.

Begrunnelse: Et godt skrevet manus som formidler en historie om to brødre i en sårbar situasjon. Manusforfatter og regissør debuterer med denne filmen, og utviser en fin evne til å fortelle kompliserte følelser med bilder og lyd.

VERNISSAGE

En kunstner og hans kurator, eller en kurator og hans kunster inviterer til en sensasjonspreget åpningskveld.

John M. Puntervoll er en spennende, kontroversiell og spennende filmskaper fra Grimstad. Hans tidligere kortfilmer har vakt oppmerksomhet både nasjonalt og internasjonalt. Kortfilmen Vernissage vil garantert skape både forargelse og debatt.

MYRA

Kortfilmen MYRA utfordrer hva det betyr å være familie. Myra risikerer å miste forholdet til stesønnen sin på 10 år, etter et samlivsbrudd med sønnens far. Myta tar med 10-åringen til Liseberg Fornøyelsespark i Sverige, i et håp om å bevare felleskapet med stesønnen. Det er bare det at sønnens far ikke fikk beskjed at de dro.

Filmens setter søkelys på et fortiet tema – hva er egentlig en familie? Er blod tykkere en vann?

Begrunnelse: Kortfilmen Myra framstår som et modent og reflektert univers, skapt av en ung manusforfatter og regissør, som det skal bli spennende å følge utviklingen til. Filmen produseres av Skagerak Film, med den erfarne produsenten Geir Bergesen. Han har i mange år jobbet med talentutvikling i Vestfold. Historien om stemoren Myra som tar med seg et godtroende barn på en reise ingen vet om, vekker mange mørke tanker og følelser – men i bunnen av film banker likevel et varsomt hjerte.

JAG SKA MÅLA HELE VÄRDEN, LILLA MAMMA

Det är inte alltid slaget från någon du älskar som gör mest ont, utan det kärleksfulla beteendet som plötsligt sticker fram, men som också försvinner helt utan förvarning.

JAG SKA MÅLA HELA VÄRLDEN LILLA MAMMA följer trettonåriga Elsa som återigen tvingas kämpa emot sin egen romantisering av sin berusade och därför temporärt kärlekksfulla mor. Med bristpunkten rätt runt hörnet, går Elsa sökande hem till den okänd mannen Benny. Hoppfull lämnar hon sitt spontana möte, men varför?

Begrunnelse: Manusfrofatteren og regissøren framstår som en filmskaper med en sterk fortelling under hjertet. Som utvalgt deltaker fra sørnorsk region til  Signaturpitchen ved Kortfilmkonventet 2021, presenterte hun prosjektet og overbeviste at dette kan bli en sterk og sår fortelling, formidlet i en reflektert og kunstnerisk form.

KNUTER 2

Prosjektet handler om ei lita jente på 4 år, som bor sammen med sine foreldre i Paris. Foreldrene har samlivsproblemer grunnet satte kjønnsrollemønstre, og deres stadige konflikter resulterer i at Nora blir overlatt til å finne løsninger på sine egne og foreldrenes problemer. Hun oppdager at hun kan kommunisere med naturen, og går inn som terapeut for sine foreldre.

Prosjektet er en hybrid mellom film/scene/kunst, og en slags absurd drama hvor regissør utforsker problematikk knyttet til parforhold, kjønn og familie.

Begrunnelse: Et sterkt kunstnerisk prosjekt av et kreativt multitalent med internasjonal erfaring innenfor ulike kunstarenaer. Ingrid Liavågs særegne «blikk» er hennes største evne som kunstner, noe som nedfeller seg på overraskende måter i hennes  verk.

STILLE LIV

Under et vaktskifte på et sykehus, en morgenklasse på et yogastudio. I et møterom på en kulturinstutisjon og på en sofia i en førstegangsleilighet. Seks mennesker får sine grenser utfordret. Hvordan oppleves de stille maktkampene i det daglige liv?

Begrunnelse:  Regissøren framstår som en talentfull historieforteller med et bevisst visuelt blikk. Hennes tidligere filmer har konkurrert ved en rekke filmfestivaler i både inn- og utland. Hennes kortfilm Øyet i det høye (2018) var med i konkurranseprogrammet på Kortfilmfestivalen i Grimstad i 2019, og spilte på andre internasjonale filmfestivaler.

Knuter (1)

Nora oplever, at hendes forældre skændes (fiktion). Efter en tur i skoven opdager hun, at hun har nogen særlige evner og beslutter sig for at være parterapeut for sine forældre (fiktion). Filmen indspilles i hjemmet, undervejs udforskes grænserne for, hvad datteren, som er lidt ældre, kan og er med på uden, at hendes grænser overskrides. Filmen skal være så realistisk som muligt uden samtidig med, at datteren hele tiden er klar over, hvad der er fiktion og virkelighed.

Ingrid Liavaag arbejder i en blanding mellem fiktion og dokumentar.

 

Sørnorsk Filmsenter AS

Kongensgate 6
N-4610 Kristiansand
post@sornorskfilm.no
+47 918 08 221

Våpenskjold

Levert av Egde