Sjanger: kortfilm

KANSKJE

PRODUSKJON – KORTFILM

Bibliotekaren Maria hjelper den litt eldre kunden Stina å sjekke ut noen bøker rett før stengetid. De to småsnakker, og Stina oppfører seg mer og mer rart.

Sakte går det opp for Maria at Stina kanskje har andre motiver enn å låne bøker.

Begrunnelse: Et godt skrevet manus gir oss tro på at dette kan bli en klassisk og god kortfilm som står på sine egne, kunstneriske bein. Her er det humor og forviklinger og det ligger an til en film som kan nå et bredt publikum og kanskje flere filmfestivaler.

ROTTEFANGEREN

UTVIKLING – KORTFILM

Rottefangeren er en filmatisering av den kritikerroste boken «Rottefangeren fra Sorø» av Gaute Heivoll. Den første i serien «Estragons historier», hvor hver bok tar for seg en av de syv dødssyndene. I «Rottefangeren» er dødssynden fråtseri.

Begrunnelse: Rottefangeren er et spennende animasjonsfilmprosjekt som har funnet sin rette produsent.

Bilde : John-Kenn Mortensen

OKSEBLOD

PRODUKSJON – KORTFILM

Okseblod er om en familie som har slitt, levd, grått, sett sola stå opp og regnet sildre over
åker og eng i generasjoner. Det er en historie om sårbarhet og tradisjon. Om folk og buskap,
og om å overleve side ved side med det som setter mat på bordet. Dette er en historie som spiller seg ut noen korte sommer uker da den voksne datteren Ingrid kommer hjem til gården, der faren Oscar sliter med å holde gården i hevd, ettersom han blir eldre.

Manus til filmen er skrevet av Jeanne Bøe fra Siljan, som også skal spille hovedrollen Ingrid.  Regi vil være ved Gard B. Eidsvold, og musikk vil komponeres av Nils Petter Molvær.  Filmen produseres av Geir Bergersen hos Skagerak Film AS.

Begrunnelse: Jann Bøes manus imponerer og historien løfter fram et Norge som er i ferd med å forsvinne. Tradisjoner går i glemmeboka og slekter dør ut – og kanskje det er borte for alltid. Dette kan bli både en rørende og morsom film om liv og problemstillinger man ikke ante eksisterte, men som likevel kjennes nært og kjent.

Javeel! Din jæææveel!

PRODUKSJON – KORTFILM

Gjennom å overføre språket i sosiale medie -kulturen til en dagligdags samtale i en lokal landhandel i den idylliske sørlandsskjærgården, skal filmen latterliggjøre hvordan vi har blitt vant med, og besatt av hatefulle ytringer på sosiale medier.

Vi skal inn i et landskap som på overflaten er idyll. Vi møter tre sørlendinger, som med bred lokal dialekt og sjargong blander den sjarmerende naive og hyggelige talemåten stedet er så kjent for, med den hatefulle og aggressive formen vi kjenner fra sosiale medier. Kontrasten vil skape en absurd kommunikasjons form, som på grunn av sin grensesprengende kontrast fremkaller en blanding av humor, tristhet – og avkledning av det «mørke».

Begrunnelse: ideen er svært god og gjennomførbar til en netthetskampanje, der kunstneriske virkemidler tas i bruk. Uttrykket står også på egne ben som en kortfilm.

DE GRØNNE RANERNE

PRODUKSJON – KORTFILM

En mytologisk, animert undergrunnskoloni formidler sitt helt eget kantede blikk på naturen i forandring; de har eksistert siden tidenes morgen som organiske, sjelfulle forvaltere og stolte beboere av naturen – skjult under jorden. Nå følger de med på en akselererende forurensning og ekspansiv oljeindustri mens de fylles med gru og trassighet over det de ser.

Begrunnelse: Et unikt prosjekt med høy kunstnerisk verdi som har vært utviklet med tilskudd fra SNFS over lang tid. Regissøren har nå byttet produsent, som vi er sikre på kommer til å føre prosjektet i havn.

VIKINGJENTA TORA

UTVIKLING 2 – KORTFILM

Hovedpersonen Tora er 10 år og høvdingdatter. Hun fornektes av sin far som tror hans kone har vært utro da både hun og høvdingen er blonde, mens Tora er født med illrødt hår. Moren dør i barsel og kan ikke forsvare seg. Tora vokser derfor opp blant trellene, blir en opprører og får et spesielt forhold til en trell av kinesisk opphav.

Barna skal underholdes, men også se at styrke kan komme innenfra; at man kan få til noe selv om man trykkes ned og ikke minst at man kan finne venner blant ukjente.

Dette er den første av flere produksjoner hvor location og handling er lagt til vikingtid i Vestfold og Telemark.

Begrunnelse: Historien om Tora tegner til å bli en spennende og dramatisk -og ganske påkostet kortfilm for barn. Vi får detaljerte innblikk i et vikingsamfunn, der Tora er en sterk og driftig hovedkarakter. Fortellingen har gode verdier, og mye humor. Produsent og regissør viser fin framdrift i utviklingen av denne filmen og har godt grep om hvor prosjektet skal gå videre, også med tanke på en internasjonal distribusjon.

ELVA FOR ALLE

PRODUKSJON

En Paradise Hotel deltager gjenforenes med en gammel kompis når de padler kajakk på vei ned en elv i Telemark. Manndomsprøven starter når kompisen forteller at han har startet å date eksen hans og begynt å henge med datteren.

Begrunnelse: Et drivende godt manus gjorde utslaget – dette blir en rasende tragikomisk og sår beretning om to venner som muligens har vokst veldig fra hverandere – samtidig som de later som ingenting. Det er alt som ikke sies og det man nærmest ikke ser, som skaper dramatikken i fortellingen. Jonas Grimeland er en prisbelønnet filmskaper – og denne lille maktkampen av en kortfilm virker svært lovende.

SNARVEI 1

UTVIKLING

På meldinger kan Vida (13) si det hun vil. I et gammelt vedskjul på tomta opplever hun en form for teleportering – en snarvei inn til de hun chatter med – og det kompliserer ting.

Vida blir sliten av snarveiene til Rines reaksjoner. Det går opp for henne hvorfor Sven prøvde å stenge teknologien ute. Til slutt tar Vida mot til seg og går bort til Rine i skolegården. Det er vanskelig etter alt det vonde de har skrevet til hverandre, men klarer de å legge det bak seg?

Begrunnelse: En fin og relevant historie for en ung målgruppe som fortjener gode filmer de føler angår dem. Manustilskudd.

Mojunjálmmiid / SMILY

Filmen har et utgangspunkt i samiske sagn om kampen mellom mennesket og det onde, satt i et postapokalyptisk univers. I filmen følger vi Smiley, en av de som overlever av å lete etter og modifisere ting fra den gamle verdenen, og hennes motstykke – den dopavhengige plyndreren Stallo/Jensen. Kampen som utspilles mellom de to gjenspeiles hovedsakelig gjennom et psykologisk spill, samtidig som de reiser gjennom en gjengrodd og mørk verden.

Begrunnelse: Et meget godt manus, som på et medrivende vis klarer å overbevise om at dette kan bli en original kortfilm med et unikt univers og originale karakterer. Særlig skildres den kvinnelige hovedkarakteren på en fascinerende måte, med mye styrke og et intenst indre driv.

ALBATROSS

På vei til minnestunden etter farens begravelse, møtes brødrene Jens og Olav på en golfbane for en et endelig oppgjør om deres vidt forskjellige barndom og hvem faren egentlig var.

Begrunnelse: Et godt skrevet manus som formidler en historie om to brødre i en sårbar situasjon. Manusforfatter og regissør debuterer med denne filmen, og utviser en fin evne til å fortelle kompliserte følelser med bilder og lyd.

Sørnorsk Filmsenter AS

Kongensgate 6
N-4610 Kristiansand
post@sornorskfilm.no
+47 918 08 221

Våpenskjold

Levert av Egde